Whiplash - co to jest uraz "śmignięcia biczem"

Jak powstaje uraz Whiplash tzw: „smagnięcia biczem”? Co należy wiedzieć o Whiplash?

Whiplash to uraz kręgosłupa szyjnego, który powstaje najczęściej w wyniku zderzenia, wypadku samochodowego, zwany również urazem smagnięcia biczem. Jest to uraz, który powstaje w trakcie zderzenia się samochodów podczas którego następuje bardzo dynamiczny mechanizm gwałtownego szarpnięcia głowy. W szarpnięciu tym następuje kolejno kilka ruchów głowy i odcinka szyjnego, po gwałtownym wyproście następuje niebezpieczne kompensacyjne zgięcie w przód. W wyniku tego uszkadzane są zazwyczaj struktury na kilku poziomach, więzadła, nerwy, ścięgna, krążki międzykręgowe, mięśnie, dochodzi do rotacji kręgów a czasem nawet złamania struktur kostnych.

Niestety zaskoczenie, a co za tym idzie zbyt mała szybkość reakcji mięśni powodują, że trudno zabezpieczyć się przed tym urazem.

Whiplash to uraz kręgosłupa szyjnego, który powstaje najczęściej w wyniku wypadku samochodowego.

Jakie są objawy Whiplash?

Przede wszystkim należy pamiętać, że objawy mogą wystąpić bezpośrednio po wypadku, ale nie muszą, mogą pojawić się kilka dni, a nawet kilka lat po zdarzeniu.

Ograniczona praca mięśni powstała na skutek wypadku, nieprawidłowe odżywienie tkanki, stany zapalne doprowadzają do rozwoju licznych objawów zarówno we wczesnej fazie jak i później. Do podstawowych objawów Whiplas należą: ból głowy, ból okolicy ramion, ból barków, szumy uszne, drętwienie rąk, szyi, zawroty głowy, ograniczenia ruchomości szyi, sztywność karku, zaburzenia widzenia, oczywiście nie wszystkie muszą występować na raz. Pogorszenie stabilizacji prowadzi do osłabienia mięśni i zaburzenia pracy więzadeł co objawia się np. trzaskami podczas ruchu szyją, drętwieniem rąk, mogą prowadzić do zaburzenia prawidłowej postawy ciała.

Jakie jest leczenie w urazie Whiplash?

Uraz ten wymaga kompleksowego, wielopoziomowego podejścia do pacjenta. Holistyczna terapia, fizjoterapia, którą proponujemy i stosujemy w pracy z pacjentem powoduje uzyskanie oczekiwanego efektu.

Podstawą jest dobra diagnostyka i odpowiedni wywiad, po ustaleniu wielkości uszkodzeń można przystąpić do rehabilitacji z fizjoterapeutą. Początkowo lekarz przepisze ci lekki przeciwbólowe i obniżające napięcie mięśni. Rehabilitacja w Holistic Approach – rehabilitacja, masaż, fizjoterapia, trening– w urazie Whiplash obejmuje terapię manualną, manipulacje, mobilizacje tkanek miękkich, ćwiczenia, kinesiotaping, terapię punktów spustowych, masaż, techniki neuromobilizacyjne, techniki mięśniowo-powięziowe. Zabiegi powodują zniesienie bólu, rozluźnienie i odciążenie napiętych struktur, a w końcowym etapie odtworzenie odpowiedniego zakresu ruchu, wyrównanie dysbalansu mięśniowego, przywrócenie właściwych krzywizn kręgosłupa, skorygowanie postawy ciała.

O czym należy pamiętać w czasie i po urazie Whiplash?

– koniecznie zrób zdjęcie RTG, jeżeli lekarz mówi, że to nie potrzebne upieraj się,

– ze zdjęciem idź do lekarza rehabilitacji i do fizjoterapeuty niech oni zapoznają się z badaniami,

– jeżeli myślisz, że nie masz objawów i nic ci nie jest to niestety nieprawda, w przypadku tego urazu objawy mogą pojawić się nawet za kilka lat, jak już zapomnisz o tym zdarzeniu, więc zawsze na wizycie u fizjoterapeuty powiedz o tym

– pamiętaj, że objawy mogą pojawić się również po kilku dniach, nie lekceważ ich