Kinesiotaping jest jedną z najpopularniejszych metod fizjoterapeutycznych w ostatnim czasie

Co to jest kinesiotaping i jakie ma zastosowanie?

Jedną z popularniejszych metod fizjoterapeutycznych w ostatnim czasie jest kinesiotaping. Jest to metoda stosowana w wielu dziedzinach medycyny, a przede wszystkim jako uzupełnienie terapii sportowców. Dzięki tej metodzie możemy skutecznie redukować ból, obrzęki oraz przyspieszać powrót pacjenta do pełnej sprawności. Co jest bardzo istotne może być stosowana w każdym wieku, nie ma znaczenia czy nasz pacjent jest niemowlakiem, młodym człowiekiem czy osobą w wieku podeszłym. Celem kinesiotapingu jest zredukowanie bólu, poprawienie przepływu limfy, wspomaganie procesu gojenia tkanek, poprawienie propriocepcji.

Ponieważ taśmowanie przyspiesza leczenie kontuzji oraz pozwala na szybszą walkę z bólem ma zastosowanie w profilaktyce kontuzji, ale również podczas treningu, gdzie taśmy stabilizują staw, doskonale sprawdza się w zmniejszaniu obrzęków, wysięków, stanów zapalnych np. po skręceniu kostki, a także są niezbędne np. w onkologii po zabiegach mastektomii piersi, ponieważ wspomagają odprowadzanie limfy.

Zastosowanie plastrowania dynamicznego sprawdza się przy przeciążeniach mięśni, wiązadeł oraz w bólach pourazowych, reumatycznych a także nerwobólach. W przypadku przebiegu wielu schorzeń, ma efekt terapeutyczny i poprzez zwiększenie przestrzeni pomiędzy skórą a mięśniami daje efekt leczniczy.

Metoda jest skuteczna, ale istotne jest w niej to, że musi ją wykonać wykwalifikowany fizjoterapeuta, który po wywiadzie, testach funkcjonalnych podejmie decyzję o wykonaniu oklejania i zrobi to fachowo z odpowiednia techniką oklejania.